Ke Melaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera... sorry ssangat sebab lama tak update blog ni... ok lah hari ni saya nak berceloteh pasal trip saya dan rakan2 sekelas ke MELAKA... kitaorg panggil trip ni sebagai TRIP MUSAFIR...

DATE: 28 & 29 APRIL 2012
VENUE: MELAKA LAH..

jadi pagi-pagi tu dengan semangat yang berkobar2 (ceh mcm nak masuk dwan exam) pukul 9 kitaorg dah bersiap dah... tngu unser tak sampai2 owh ya sblm tu kami sewa kreta unser RM 140 sehari... rupanya unser tu ada org sewa tapi lambat bg blik..GRRR marah ni marah... jd kitaorg pun punyalah bengang... sampi nak mintak number kat abg tu semata2 nak kol org yg sewa sblm ni... kol punya kol rupa2nya dorg tu boys kelas kami yang buat trip ke melaka jugak... kwang3x tak jadi nak marah..

M.A.K.A.N

kak tambah 1 lg

smpai kat MELAKA... perkara pertama yang kami buat adalah M.A.K.A.N yes MAKAN... hahaha kami makan di Melaka Central.. sy rasa korg tau gak tmpt ni... restoran dia kaler hijau... restoran ni milik sahabat handai salah sorg ahli trip musafir-fatin jadi boleh la makan FREE- ALHAMDULILLAH - d restoran ni famous pasal sup hehe sedappppp sup dia... ya mmg sedap, bkn sbb mkn free tp mmg da sedap... yg tak boleh blah dorg dah order nasi ayam tambah sup campur... tu la nama dia TAMAK HALOBA!!! Kalau nak pergi Melaka selain famous dgn ikan bakar sya sgt2 merekemenkan utk singgah ke kedai ni, kat Melaka Central dkt2 McD n Cool Blog(McD ni ingat sgt sbb Amir tu blanja mkn mcLUNCH hehe)... Harga pun standard la dlm RM4-5 utk aneka jenis sup~~~

dalam restoran sup tu

GENDANG GENDUT TALI KECAPI, KENYANG PERUT SENANG HATI..
ingat lagi tak peribahasa ni... pernah belajar time skolah menengah dulu heheehe....
jadi bila perut da kenyang kami pun pergilah check in...
ni la hotel kitaorg sewa
hotel ni org melayu yang pnya... sblh ngan kedai mamak... HOTEL MESRA MUTIARA.. 1 malam utk family room RM 100 bgantung la kalau peak season mahal... kalau weekdays mgkn dalam rm80/90 jak...Family room dia ada 1 bed queen and 2 single bed...

ni kat roundabout dpn christ church
muka dalam gmbr tu masam sgt sbb pakai wedges(kaki melecet) haha tu la da tau nak jalan jauh pakai lg wedges...
ni pulak dkt MENARA TAMING SARI

OK trip petang tu kami pg ronda2 banda hilir smpai lah ke malam hari... tempat yng kitaorg nak pg tu dkt2 je... jd kreta parking dpn hotel pastu leh jalan kaki,  Owh ya lupa nak mention masa kami pg tu d DATARAN PAHLAWAN MELAKA ada buat SAAAAALLLLLLEEEEE gila2... padini smpai 70% jd mmg langkah kanan la time tu hehe....

ni nak masuk dataran pahlawan... masuk ikt jalan blakang jugak la
HARI KEDUA @ 29 APRIL 2012

Niat di hati pagi ni nak naik MENARA TAMING SARI yang boleh turun naik turun naik tu... namun apakan daya dah terlewat bangun... Ramai sgt org almaklumlah hujung minggu... Jadi demi utk tidak menghampakan pembaca, saya masukkan gambar2 sewaktu kami pergi ke KAPAL PORTUGIS...

ni kat luar kapal portugis

ni kat dalam kapal PORTUGIS

ni kat atas kapal PORTUGIS

Sebelum balik tu rasanya tak sempurna pg MELAKA kalau tak makan ikan bakar  (org kata la)...  saya tak minat sgt makan ikan bakar ni sbb masa di Sabah tiap2 hari sabtu ada pasar malam dan selalunya bapa mmg akan beli ikan bakar...jd kamipun singgah la di dataran parameswara utk makan ikan bakar... OK komen sy: ikan kat cni dorg tak pndai bakar, sbb ikn tu nampak kering... lepas tu agak mahal la.. mgkin sbb dia baru bukak kot... ermmm tp ikan masak merah dia sedap hehe...